Dr Blaavand

Der er løbet meget vand under broen siden der en kold, mørk og regnfuld januardag lå et brev i vores postkasse på Herluf Trolles Gade i Aarhus. Det er måske lidt en kliché at sige, at det var et brev der ændrede vores liv, men det gjorde det. Brevet var fra Rejselegat for Matematikere. Dette, bland matematikere, sagnomspundne legat, der gjorde modtageren i stand til at rejse ud i verden for at lave en ph.d. – og tage sin familie med. Det er snart 5 år siden.

Fredag den 13. november blev den foreløbige kulmination på de begivenheder som brevet satte i værk. Tilbage i slutningen af juli kunne jeg aflevere min ph.d.-afhandling, og den 13. november forsvarede jeg den. Forsvaret gik rigtig fint, og varede kun 1,5 time, hvilket på en oxfordsk skala er betragteligt under de gennemsnitlige to timer. Dertil kom, at de efterfølgende rettelser mest bestod af trykfejl. Rettelserne er indsendt og accepterede.

Som bekendt er jeg ikke den eneste, der har fået en ph.d. ud af vores eventyr i Oxford, Julie er også i gang med hendes ph.d., og vores eventyr i Oxford har derfor langt fra slut endnu.

Mens vi har hjemme i august, holdt jeg et foredrag på Aarhus Universitet om min afhandling og mine resultater. Da jeg gik ind af dørene på matematisk institut og så alle de nye studerende forsøge at finde deres vej igennem de gule murstensgange gik det op for mig, at det næsten på dagen var ti år siden, at jeg selv startede på matematisk institut.

Vi vendte tilbage til Oxford i september, hvor jeg startede mit job som matematisk konsulent hos the Smith Institute. Jeg er meget glad for arbejdet. Det er enormt spændende, og jeg kommer i kontakt med matematik, som jeg aldrig har beskæftiget mig med før.

Dr Blaavand.jpeg

Et ph.d.-forsvar i Oxford skal foregå i såkaldt ‘academic attire’, som for mænd betyder sort jakkesæt, hvid skjorte, hvid sløjfe, kappe og mortarboard. Sidstnævnte må man først tage på, når man har bestået. Billedet er taget før eksamen, og derfor er det Anton, der har mortarboardet på hovedet.

Om Jakob

Mathematical Consultant at the Smith Institute.
Dette indlæg blev udgivet i University of Oxford. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

