The Milk Rounds

Efterårssemesteret har været i gang i et par uger nu, og som traditionelt er efteråret jagtsæson for de største internationale virksomheder, der vil sikre sig sidsteårsstuderendes underskrifter på ansættelseskontrakter til deres graduateprogrammer. Der er mange måder at tiltrække sig de studerendes opmærksomhed. Der er naturligvis et utal af karrieremesser, hvor firmaerne kæmper om de studerendes opmærksomhed med gratis merchandise.

De mere ihærdige firmaer holder specielle private arrangementer, hvor studerende kan høre mere specifikt om, hvad de kan tilbyde. Disse arrangementer foregår mange gange hos virksomhederne selv, og er gerne en halv eller hel dag, hvor de gør alt, for at imponere de deltagende studerende. Som oftest er der et fagligt program, der omhandler den specifikke virksomhed, dens afdelinger, og dens forskellige graduateprogrammer, og hvad programmerne indebærer. Arrangementet afsluttes altid med minimum en drinksreception, og ofte også spisning, hvor der deltager ansatte med samme baggrund som de studerende, gerne alumner fra samme universitet. Normalt kommer der en del ansatte, og et to studerende per ansat forhold er ikke unormalt. Virksomhederne investerer rigtig mange penge i denne type arrangementer, og er en vigtig brik i deres rekrutteringsproces. Som studerende er det en perfekt mulighed for at opleve virksomhederne, og ved at have talt med nogle medarbejdere, og har fået indsamlet visitkort, har man pludselig en kontakt i virksomheden, og det kan være ens adgangsbilet til en samtale. Man skal ikke undervurdere antallet af ansøgninger en virksomhed som McKinsey, Goldman Sachs, PwC eller Citi Group får dagligt, og hvis man kan gøre HR-afdelingens arbejde nemmere ved at sige, at man kender den og den, så er det med at gøre det.

En Ferrari F1-racer årgang 2010 på besøg på Matematisk Institut i Oxford.

En Ferrari F1-racer årgang 2010 på besøg på Matematisk Institut i Oxford.

Tidligere denne uge holdt Shell et arrangement på matematik, hvor en af deres matematikere (sådan nogle har de åbenbart også), fortalte om, hvad han lavede. Shell har et langt samarbejde med Ferrari, og foredragsholderen var ansat i Shells Formel 1-team. For at skabe lidt opmærksomhed om arrangementet, havde de taget en 2010 Ferrari F1-racer med, som stod i receptionen på matematik. Virkelig blæret. Det siger lidt om, hvor langt de er parate til at gå i kampen om de studerendes gunst.

Jeg har været meget i tvivl om, hvad jeg skulle bruge mit arbejdsliv på, når afhandlingen er indleveret. For at finde ud af, hvad jeg kan bruge min uddannelse, har deltaget i et par stykker af disse arrangementer. Det mest interessante arrangement jeg har været med til, var over to dage, hvor jeg besøgte virksomheden Attass Sport, der laver sports-odds til gamblingsindustrien. Attass ligger i Exeter i det sydvestlige hjørne af England. I to dage betalte de mad, underholdning, transport og indkvartering på hotel. Det var et ekstremt godt program, og jeg fik et rigtig godt indblik i, hvad virksomheden laver, og hvordan det er at arbejde der. Havde det ikke været fordi Exeter ligger alt for langt fra Oxford, kunne jeg sagtens finde på at søge arbejde hos dem. Det har været et dyrt arrangement for Attass, men missionen er lykkes: jeg giver den positiv gratis omtale blandt mine medstuderende.

Det mest ekstreme arrangement står McKinsey bag. De flyver halvtreds studerende fra hele Europa til Schweiz i en forlænget weekend, hvor de skal løse business cases som McKinsey gør til daglig, mens de bliver forkælet på et gammelt vinslot i de schweiziske alper. Det er naturligvis ret svært, at komme med på denne weekend, og fordi McKinsey får så mange ansøgere som de gør, skal man både gennem psykometriske tests, og skrive en lang motiveret ansøgning for, hvorfor man er den helt rette deltager. Det er sikkert svære at komme med på den weekend, end det er at blive ansat hos McKinsey. Der skulle eftersigende være en meget stor procentdel af deltagerne, der efter deres studier ender med at få et tilbud fra netop McKinsey.

Det at virksomheder besøger universiteter eller inviterer studerende på besøg, kaldes på engelsk “The Milk Rounds”, og stammer helt tilbage fra midten af 1960’erne, hvor virksomheder begyndte at besøge universiteterne som de gør i dag. Navnet kommer fra sammenligningen mælkemanden, der hver dag leverer mælk lige til forbrugerens dør (hvilket han i øvrigt stadig gør i England).

Reklamer

Om Jakob

Mathematical Consultant at the Smith Institute.
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s