Påske i Devon and Cornwall

Ahh, påskeferie. Sidste sommer havde vi planlagt en tur til Cornwall, men da vejrudsigten var alt for trist, blev det aldrig til noget. Det valgte vi at råde bod på i påsken.

For at brække den lange køretur over, tog vi afsted torsdag aften efter arbejde – nej, skærtorsdag er ikke en helligdag i England. Vi kørte til Dawlish, en kystby i Devon.

Udsigten fra vores B'n'B i Dawlish. Om morgenen gik vi en tur i den hyggelige badeby.

Udsigten fra vores B’n’B i Dawlish. Om morgenen gik vi en tur i den hyggelige badeby.

Efter en overnatning på et hyggeligt B&B gik turen mod Dartmoore National park, som vi ville opleve på cykel. Lidt naivt havde jeg forestillet mig en cykeltur lignende den i nationalparken i Wales på glatte grusstier og asfaltveje, men sådan blev det langtfra. Det var rigtig mountainbiking – sten på op til 30-40 centimeter. Jeg må nok konkludere, at jeg er mere til asfalt end klippeblokke, men vejret var skønt og udsigten fantastisk, så vi havde en rigtig god tur.

En del af vejen var dog en smule bumlet.

En del af vejen var en smule bumlet.

I Dartmoor National Park lejede vi et par cykler, og kørte en tur ud i det blå.

Vi købte sandwich hos den lille café, hvor vi lejede cykler. Det var skinke med masser af ost.

Efter en god lang tur, blev det tid til en is.

Efter en velfortjent is, kørte vi længere mod syd og ind i Cornwall. Her havde vi booket os ind på St. Benet’s Abbey. Et utroligt dejligt B’n’B, hvor ejerne var utroligt flinke, og morgenmaden var noget bedre end den vanelige B’n’B-standard. St. Benet’s Abbey er et gammelt kloster tilbage fra 1400-tallet. Klosteret ligger på en gammel pilgrimsrute som pilgrimme fra Irland brugte på vej til Frankrig. I stedet for at runde sydspidsen af England, sejlede de den kortest vej fra de sydlige Irland til Cornwall. Gik på tværs af Cornwall og tog med båd til Frankrig. Turen over Cornwall tog to dage, og St. Benet’s Abbey lå lige midtvejs på turen. Vandet omkring sydspidsen har krævet mange skibsofre. Havbunden er oversået med skibsvrag, og det var for at undgå den skæbne, at mange valgte at gå to dage over land i stedet.

Det faldefærdige tårn ved St. Benet's Abbey, set fra vores værelse.

Det faldefærdige tårn ved St. Benet’s Abbey, set fra vores værelse.

Vores B'n'B anden nat: St. Benet's Abbey.

Vores B’n’B anden nat: St. Benet’s Abbey.

Dagen efter tog vi til Eden Project, som er Englands svar på Randers Regnskov. To kæmpestore kubler – en tropisk og en sub-tropisk – er bygget i en gammel grusgrav.

Et gammelt stenbrud i Cornwall danner rammen om Eden Project.

Et lille vandfald i den tropiske dome.

Regnskoven i Eden Project.

Et par tulipaner i Eden Project.

Om eftermiddagen tjekkede vi ind på et hyggeligt B&B i byen Falmouth. Falmouth ligger helt ud til vandet og er en af de større byer i Cornwall og har faktisk et mindre universitet, hvor de udbyder en del kunstneriske uddannelser. Selvom der blæste en stiv kuling og temperaturen ikke var så høj, så kunne det fra billedet nedenfor godt ligne en god sommerdag – men det var det ikke helt.

Stranden i Falmouth

Vi var forberede på dagsregn om søndagen, så vi havde medbragt bøger, spillekort og strikketøj og booket værelset for to nætter, så vi ikke behøvede at komme ud. På den anden side var vi tæt på både Lizard Point og Lands End, der er henholdsvis det sydligste og vestligste punkt på Englands fastland, så det ville være ærgerligt ikke at besøgt i hverttilfælde et af stederne. Heldigvis var det tørvejr, da vi stod op, så vi skyndte os til Lizards Point. Vi nåede lige at set det i tørvejr og stiv kuling, før det piskede ned.

Englands sydligste punkt, Lizard Point.

Englands sydligste souvenirbod.

Englands sydligste souvenirbutik.

Vandet omkring sydspidsen af England er fyldt med skibsvrag, og i gamle dage var det ret farefuld færd at runde Sydengland.

Der var også tid til at lege lidt med natfotografering.

Biler i en rundkørsel i Falmouth.

Der gror masser af palmer i Cornwall, og de kan sagtens nå en anseelig højde.

Dette indlæg blev udgivet i Foto, Oplevelser, Rejse, UK. Bogmærk permalinket.